Collider - hur kommer hungerspelen skilja sig ifrån boken?~

En ny artikeln av Collider tar en titt på vad det betyder för filmmakare när de måste få fram en film ur en bok. Det är såklart inte så lätt att köra efter boken till 100%, när karaktärerna ofta har inre dialoger i böcker. Men de vill självklart behålla så mycket som möjligt  av orginal berättelsen så de inte förolämpar 'the die hard fans of the books.'
"Processen av en anpassning är svårt. Ja, berättelsens ram är på plats och det är ofta en inbygd "fan-base" också, men manusförfattarna måste kämpa med vad de inte kan få med, vad de kan ta bort och vad de kan ändra på. En populär anpassning kan inte få bort de stora fansen men det kan heller inte fånga in dem som är ovana vid berättelsen."
"Suzanne Collins 'The Hunger Games' är den första i en trilogi för unga vuxna. Lionsgate hoppas att det blir nästa 'Twilight' även fast berättelserna är så olika varandra. Jag ska berätta vad som fungerar i böcker, vad som kommer lyckkas i filmen, och vad Gary Ross kommer ha för svårigheter."
"...Gary Ross film kommer bli PG-13 så sånna saker som att Katniss att Katniss drar loss ett pikoger ifrån en flickas bröstkorg och resten av de blodiga stunderna kommer att minskas, det händer utanför, bli glad eller ändra dig. Lionsgate har sagt att det kommer bli ett hårt PG-13, så du kan förvänta dig att våldet kommer bli på ungefär samma nivå som 'The dark Knight'."
"...Den största utmaningen är romansen mellan Katniss och Peeta. De två deltagarna vet att de måste spela kära för tittarna och sponsorerna, men Katniss inre monolog bevisar för oss att hon håller på att falla för Peeta. Men i filmen, hur kommer Ross få oss att se skillnaden mellan när Katniss spelar för TV kamerorna och när hon spelar framför de riktiga kamerorna? Min första tanke var att men skulle klippa emellan när hon är i TV och fejkar och när hon är i den verkligan filmen när hon är äkta, men det tillvägagångssättet kan bli lite för uppenbart och lite störande."

Kommentarer
Postat av: Anonym

Känner mig lite... ja vet inte besviken kanske hade liksom hoppats att det skulle vara mer som i boken.

2011-06-16 @ 21:22:19
Postat av: Therra J. Waverose

som jag förstår det... så blir det trettonårsgräns? eller är jag helt ute och cyklar?

2011-06-19 @ 15:25:00
Postat av: peggy

Jag kollade på fodralet till The Dark Knight, och det stod att den var femtonårsgräns!!! så, jag tror att vi under femton får vänta tills den kommer på dvd eller smyga oss in. :C

2011-08-06 @ 14:08:37

Lämna en kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:






Följ HCJ på:
bloglovin