The Hunger Games: Catching Fire review by Vaiho~

Favorit Scen: Scenen då arenan sprängs och Katniss lyfts upp av svävaren.
Bästa "nya" skådis: Jena Malone som gjorde Johanna till en person som jag tyckte mer om i filmen än i boken.
Bäst visuellt gjorda Arena delen: Ymnighetstornet och klockvisarna.
Det jag inte tyckte så mycket om: Att de aldrig nämner Katniss graviditet i arenan.

Men det bästa jobbet tycker jag att Francis Lawrence har gjort. Vilken kille. Det är inge mer shaky cam och att få till Ap-scenen utan att det egentligen inte är några apor där måste ha varit otroligt svårt. Filmen var enligt mig väldigt true to the book. Det är vissa saker som har ändrats eller skippats helt i filmen. Men de flesta ändringar tycker jag ger en starkare känsla. Den enda ändringen som jag inte gillar är att Katniss graviditet glöms bort i arenan. Den är en ganska stor del i boken och jag tycker det är synd då den första fallskärmen som sänds är faktiskt på grund av graviditeten.

Bästa nya sådis måste vara Jena Malone som gjorde sin karaktär Johanna Mason till en karaktär som jag faktiskt gillar mer i filmen än i boken. Sam Claflin gjorde också ett bra jobb, men jag föreställer mig forfarande Finnick så annorlunda än honom. En annan bra skådespelar insatts var Amanda Plummer som gjorde Wiress skitbra! Trodde ej att det skulle vara möjligt att få henne så crazy utan att det blev konstigt i filmen. Men det lyckades hon med.

Arenan var fyll med visuella effekter som var jättebra. Dimman, härmskirkorna, aporna, vågen och såklart blixten. Men jag tyckte bäst om mitten av klockan. Nämligen ymnighetstornet. Själva snurrningen på den när vapnen, vatten och människor flyger omkring tyckte jag såg as coolt ut. Och även fast man inte ser vilken arenan del som är vilken så håller man iaf grafiskt rätt på vart deltagarna håller hus. Hade det blivit mer effekter och om Francis inte hade klippt ihop det som han gjorde så hade det blivit väldigt svårt att veta vart allting var. Sedan händer det så mycket kul vid ymnighetstornet så det är kanske därför som jag också gillar den.

Min favorit scen var när arenan sprängs. Från det att Finnick säger "Remeber who the real enemy is" till det att Katniss försvinner i svävaren tycker jag väldigt mycket om. Slow motion och vinkeln när man kollar på Katniss uppifrån är fantasikt. Att hon sedan har ut armarna som en härmskrika gillar jag också, även fast det inte var med i boken. Näst bästa scenen måste vara när vi får en Close-up på Katniss när Gale berättar att Distrkt 12 inte finns längre.

Sammanfattningsvis så älskar jag den här filmen. Den är lång men tiden bara flög fram eftersom det händer någonting hela tiden. Jag tror även att detta kommer bli min favoritfilm i hela serien. Men det vet vi inte riktigt säkert förren om 361 dagar.

P.s. skriv gärna en kommentar på vad ni hade för favorit scen, bästa nya skådis, bästa visuellt gjorda arena delen och det ni inte gillade.

Som en sista kommentar så tycker jag att Jennifer Lawrence förtjänar en till Oscar och att den jävlen som översatte filmen till svenska ska få stryk. Men skriver inte distrikt 1 när de säger distrikt 13!!!