Suzanne Collins skriver om manuset~

Så här skriver hon:
Nu när inspelningen av The Hunger Games har börjat, har jag fått en massa frågor om manuset, så jag tänkte jag skulle dela lite av mina erfarenheter med er.
Tillbaka i början av 2010 började Color Force och Lionsgate processen att anpassa boken till bioduken och jag skrev det första utkastet till manuset.
Efter det tog vi in veteran manusförfattaren Billy Ray att vidareutveckla manuset. Han har inte bara skrivit och regisserat utmärkta filmer som Shattered glas och Breach, han var en fullständig njutning att arbeta med. Otroligt begåvad, samarbetsvillig, och hade alltid respekt för boken. Hans anpassning utforskas ytterligare en värld av panem och dess invånare. Som om jag inte var lycklig nog, kom Oscar-nominerade regissören Gary Ross, känd för sitt underbara verk som Seabiscuit och Pleasantville, ombord.
Som en del av hans kreativa process, skrev han en efterföljande utkast som ingår hans otroliga regissör vision av filmen. Och sedan bjöd han in mig att arbeta med honom med det. Vi hade en omedelbar och spännande kreativt sammanhang som förde manuset till den första dagen av filmningen.
Givetvis kommer manuset att fortsätta naturligt att utvecklas genom filmningen, som slådisarna kommer att tillföra de tecken till liv, eftersom hela film teamet för med sig sin stora talanger till filmen, som Gary får jobba med redigerarna sedan för att förverkliga sin version.
Det slutliga resultatet får vi se i mars nästa vår
Så det har varit manuset processen, och som författare, är jag verkligen tacksam för resan.
och må oddsen alltid vara er gynnsamma!
Suzanne Collins

Kommentarer
Postat av: Bea.. :)

Jag undrar bara, kommer dom att bara spela in första

delen nu alltså första boken om man säger så?

Eller spelar dom in alla böcker samtidigt ungefär?



Tänkte att annars kommer man ju få vänta ÅR på att

man ska få se alla böcker/filmer.. ;o

2011-06-04 @ 21:17:43
URL: http://beatriceullberg.blogg.se/

Lämna en kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:






Följ HCJ på:
bloglovin