Hailee Steinfeld - Oscar nominerad!~

Hon är bara fjorton år, men har chans att bli nästintill historisk. Hailee Steinfeld kan vinna en Oscar - för den första film hon någonsin varit med i.

- Det kom som en chock att jag blev nominerad, säger hon till TT Spektra.

Hailee Steinfeld gör rollen som Mattie Ross i bröderna Coens hyllade westernfilm "True grit" - en rollprestation som gett en Oscarsnominering klassen bästa kvinnliga biroll inför galan som hålls den 27 februari i Los Angeles.

- Det kom som en chock att jag blev nominerad - det känns som om det var i går som jag fortfarande sökte rollen, säger hon till TT Spektra.

Annorlunda än originalet

Bröderna Coens film bygger på boken "True grit" och filmatiserades första gången 1969. I Sverige hette filmen "De sammanbitna". Då spelade John Wayne rollen som den enögde sheriffen som av en ung tjej blir lejd att försöka hitta mannen som mördat hennes pappa. Filmen gav Wayne en Oscar. Nu spelas rollen av förra årets Oscarsvinnare Jeff Bridges, och även han är nominerad i år.

- Jag såg den gamla filmen när jag fått rollen, men vår film är mycket annorlunda. Inte minst för att storyn nu berättas ur hennes synvinkel - och så är slutet väldigt annorlunda, säger Hailee Steinfeld.

Rollen i "True grit" tvingade henne att lära sig skjuta, slåss och tampas med skallerormar. Rida kunde hon sedan tidigare.

- Men det svåraste var dialogen till den långa scen där jag står och förhandlar med en affärsman som har lurat tjejens pappa på pengar. Det var nästan som att lära sig ett nytt språk.

Vill göra rätt val

I USA har hon redan fått mängder med utmärkelser och priser, och detta kröns givetvis av Oscarsnomineringen.

- Jag låg och sov och vaknade av att mina föräldrar skrek och tjoade. Det känns fortfarande overkligt.

Innan "True grit" hade hon gjort roller i kortfilmer och några tv-serier. Och även om hon inte skulle gå hem med en Oscar i år (hennes medtävlare är bland andra Helena Bonham Carter och Amy Adams) vet hon vad hon vill.

- Jag vet inte vad nästa film blir, men en sak är säker: jag måste känna att jag älskar manuset när jag läser det. Jag vill göra rätt val, säger hon.

Ryktet att hon ska vara med i filmatiseringen av bestsellern "Hungerspelen" kommenterar hon:

- Det jag kan säga där är att jag älskade boken och att jag gärna skulle vara med i filmen.


(klicka för större bild)


Kommentarer
Postat av: frida

Sv: varför kommentreade du med den här bloggen? :P

Haha ja xD synd om han ju när han skulle vara snäll

2011-02-17 @ 10:56:27
URL: http://fridakillander.blogg.se/
Postat av: Petra Agneryd

Vad intressant din blogg verkar! kommer verkligen att läsa dina inlägg igen! =) Hoppas du har en spännande dag =P

2011-02-22 @ 16:50:11
URL: http://jade.se/reseguide

Lämna en kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:






Följ HCJ på:
bloglovin